Neobično vrijeme
Dragi čitatelji,
u uvodniku pod naslovom Na greškama se uči pretprethodnog, 102. broja MiŠ-a napisala sam:
Od izlaska prethodnog broja MiŠ-a do danas prošla su samo dva mjeseca, ali kao da je prošli uvodnik pisan prije nekoliko godina. U međuvremenu dogodio se najduži štrajk učitelja, a objavljeni su i PISA rezultati iz 2018. godine.
Tada, u prosincu 2019., mislili smo da se završetkom štrajka i pregovora ova školska godina vraća u kolotečinu. Dobro, malo će duže trajati, mislili smo, ali djeca i nastavnici opet su u školi, nastava je krenula i sve je po starom.
Tada nismo mogli ni zamisliti da će od sredine ožujka nastava krenuti online zbog globalne pandemije te da će se to praktički dogoditi i organizirati preko jednog vikenda. Kako li se danas samo čini da je posljednji uvodnik pisan davno i kako onaj osvrt iz prosinca izgleda drukčije prema ovome jer je pisan u jednom posve drugom vremenu, pod drugim pravilima kretanja, kupovanja, susretanja ljudi, pod drugim uvjetima pohađanja nastave, priprema za nastavu, provjere znanja itd. U ovih mjesec dana nastave na daljinu naučili smo (pa i bili prisiljeni naučiti) koristiti se mnogim alatima za komunikaciju s učenicima i drugim nastavnicima, kao i alatima za provjeru znanja, ali i raznim drugim alatima za prikazivanje matematičkih ideja. Upoznali smo se s različitim mogućnostima provođenja već postojećih matematičkih aktivnosti. Bez obzira na poteškoće i prepreke, rad s ovim alatima veliko je iskustvo za naše učitelje i nastavnike. Budući da smo iskusili pravo e-učenje, bit će možda jasnije gdje je bolje koristiti IKT i e-učenje, a gdje i kada je u nastavi učinkovitija "živa" komunikacija. Također, kristalizira se i koji su sadržaji pogodni za samostalno e-učenje, a koji pak zahtijevaju interakciju s konkretnim materijalima, s drugim učenicima i s nastavnikom.
O virusu koji nas je zadesio još mnogo toga ne znamo, ali sa sigurnošću možemo reći da je naš MiŠ otporan na koronavirus. Autori i dalje šalju svoje radove, a uredništvo i izdavač marljivo rade kako bismo čitateljima ponudili kvalitetne tekstove, čak i u ovo neobično vrijeme. Neki tekstovi ovog broja MiŠ-a svojim sadržajem odražavaju trenutak u kojem se nalazimo, što je prirodno. Svakako pročitajte članak prof. dr. sc. Nevena Elezovića o epidemijskoj krivulji. O ovoj krivulji posljednjih smo tjedana imali prilike slušati iz kuta epidemiologa, političara i novinara, a u ovom MiŠ-u pročitajte o njezinim svojstvima s gledišta jednog matematičara. Također, u tekstu kolege Šime Šuljića pročitajte vrlo akualan prikaz vrednovanja s pomoću GeoGebrinih grupa. Neki nastavnici i naši čitatelji godinama su samo čitali Šimine tekstove o vrlinama dinamičkog softvera, a u ovo vrijeme škole na daljinu konačno su se odlučili i koristiti se njime. Mnogo je takvih primjera novih izazova u nastavi u vrijeme koronavirusa. Više se oslanjamo i na komunikaciju računalima, a pritom nam je važna i sigurnost na internetu. Naša urednica Sandra Gračan ukazuje na matematičku pozadinu korištenja lozinki i nekih opasnosti koje se iza toga kriju pa svakako preporučam pročitati.
Svaki je tjedan novi izazov. Na dan pisanja ovog Uvodnika (19.4.2020.) smanjuje se broj novooboljelih i govori se o popuštanju mjera, a kada budete ovo čitali, situacija će sigurno biti drukčija u odnosu na danas. Nadam se - bolja i povoljnija za sve. Čuvajte sebe i druge #ostanite doma.
Srdačno,
Dubravka Glasnovic Gracin
(Uvodnik MiŠ-a broj 104)
Komentiraj: