Utorak, 26. 02. 2013. 13:02

Uvodnik MiŠ-a br. 68

by Branimir Dakić

Dragi čitatelji,

jeste li čuli za CareerBuilder? Najveći je to američki Internetski portal koji se bavi zapošljavanjem a koji dnevno posjeti i do milijun posjetitelja. Njegovi stručnjaci procjenjuju koje će sposobnosti i vještine biti najtraženije pri zapošljavanju na poželjnijim i cijenjenijim poslovima u 2013. godini. Budite malo strpljivi i pozorno prođite ovom njihovom "Top ten" listom:

1. Kritičko mišljenje (sposobnost logičkog zaključivanja u svrhu prepoznavanja prednosti i nedostataka alternativnih rješenja, zaključaka ili pristupa problemima)
2. Rješavanje složenih problema (razumijevanje složenih problema i preispitivanje relevantnih podataka s ciljem da se razviju i procijene mogućnosti te implementiraju rješenja)
3. Prosuđivanje i donošenje odluka (razmatranje relativnih prednosti i nedostataka potencijalnih akcija kako bi bi se odabrale one najprimjerenije.)
4. Aktivno slušanje (poklanjanje pune pozornosti onome što drugi govore, pažljivo razmatranje primjedbi, postavljanje primjerenih pitanja).
5. Računala i elektronika (poznavanje elektroničke i računalne opreme uključivo primjene i programe)
6. Matematika (znanja iz aritmetike, algebre, geometrije, osnova matematičke analize, statistike i njihovih primjena)
7. Operacijska i sistemska analiza
8. Nadzor (nadzor i procjena osobnog ponašanja, ponašanja drugih pojedinaca ili organizacija u svrhu poboljšanja rezultata ili korektura).
9. Programiranje (pisanje računalnih programa za razne namjene)
10. Prodaja i marketing (poznavanje načela i metoda za prikazivanje, promociju i prodaju proizvoda ili usluga uključujući marketinške strategije i taktike, demonstraciju proizvoda, tehnike prodaje i kontrolu prodajnih sustava).

Što vam se čini? Razmislite malo o tome kako se razvijaju i stječu sva ta znanja i sposobnost? Nisu li kritičnost, rješavanje složenijih problema, procjenjivanje i donošenje odluka, primjena računala obilježja koja se razvijaju učenjem matematike? Da ne govorimo o izravno iskazanom zahtjevu za poznavanjem nekih dijelova matematičkog gradiva. Rekao bih da u SAD polako raste svijest o tome kako su znanje matematike i njegove produktivne primjene svojevrsna garancija profesionalnog uspjeha. Čini se da se slično razmišlja i u Europi. Potkrijepimo to primjerom.

Željko K. piše na Listi kako je na Internetu pročitao:

Nova prilika za posao iz snova stiže iz Europske unije. U rujnu i listopadu kreću natječaji na kojima bi posao moglo dobiti 280 Hrvata. Traže se prevoditelji, poslovni tajnici, opći administratori. Željko kaže kako će kandidati za ove poslove polagati pismeni ispit u koji će, između ostaloga, ugraditi i provjera znanja iz elementarne matematike. Zbilja elementarne što se može naslutiti i po navedenom primjeru jednog zadatka: Troje od petero djece u Hrvatskoj pije mlijeko svaki dan. Koliki je postotak djece u Hrvatskoj koja piju mlijeko svaki dan? Ne bih se sada upuštao u širenje ove teme, koga zanima više o njoj neka potraži na Internetu. Samo bih htio reći kako mi se čini da je i ovo na tragu Career Builderova popisa.

Vjerujem kako bi se moglo naći još sličnih primjera koji bi ne nas matematičare već neke druge uvjeravali u važnost pa onda i učenja matematike u školi. Buka koja se povremeno diže u javnosti zbog problema koje učenici imaju s matematikom zapravo je izraz nespremnosti da se pogleda istini u oči i shvati odakle ti problemi proistječu. A istina je vrlo jasna: Problemi nisu posljedica ničeg drugog do li nespremnosti na uporan i temeljit rad koji je preduvjet uspjeha.

U ovom Uvodniku htio bih se dotaknuti još jedne teme. Riječ je o službi, ili bolje o ljudima koji bi trebali biti nositelji stručne potpore nastavnicima matematike, o savjetnicima. Naime, krajem prošle godine u prijevremenu mirovinu otišla je gđa. Anica Kovač viša savjetnica za matematiku u Agenciji za odgoj i obrazovanje. U (tadašnju) Upravu za nadzor stigla je 1996. godine, a nakon ponovnog osnivanja Zavoda za unapređivanje školstva postavljena je na mjesto više savjetnice za matematiku sa sjedištem u Varaždinu. Na tom je mjestu sve do umirovljenja radila i u Agenciji za odgoj i obrazovanje (AZOO). Nastavnici matematike pamtit će kolegicu Kovač po njenim uspjelim i korisnim predavanjima i radionicama na raznim skupovima, ali i po osobnim susretima pri kojima je bila uvijek puna razumijevanja, srdačna i spremna na pomoć i suradnju.

Odlazak kolegice Kovač u mirovinu dobra je prigoda da se provede mala inventura savjetnika za matematiku u Agenciji za odgoj i obrazovanje.

Krenimo sa splitskom Podružnicom. Nakon odlaska u mirovinu legendarnog Vinka Bajrovića kraće je vrijeme posao više savjetnice u Splitu obavljala Anđelka Visković. Njezinim povratkom u školu (kasnije odlazi u politiku) na upražnjeno mjesto dolazi Nives Jozić i tu se zadržava tek nekoliko godina. Nasljeđuje je Suzi Radović, ali i se i ona uskoro vraća u školu i za Agenciju povremeno radi kao vanjski suradnik. Splitska podružnica danas nema savjetnika za matematiku u stalnom radnom odnosu.

Nema ga ni Rijeka. Posao savjetnika obavljao je Vladimir Kadum ali je napustio Agenciju i prešao na fakultet. Mjesto višeg savjetnika za matematiku ostaje neko vrijeme nepopunjeno a potom je imenovana prof. Alemka Šprljan. No nakon nekoliko godina kolegica Šprljan odlazi u prijevremenu mirovinu a na poslovima savjetnika za matematiku kao vanjski suradnik radi Robert Gortan, profesor srednje škole u Pazinu. Ne zadugo jer ubrzo Agencija prekida taj odnos.

Osiječka se podružnica još i dobro drži, ali veterani Miroslav Klaić i Luka Čeliković spremaju se u mirovinu i neizvjesno je što će se tamo dogoditi. Doduše, kolega Klaić je prebačen u nadzornike pa je kolega Čeliković sada viši savjetnik i za osnovne i za srednje škole te je zadužen za natjecanja.

I konačno - Zagreb. Ovdje su dugi niz godina "bili na vlasti" viši savjetnici Ivan Mrkonjić i Boško Jagodić. Kolega Mrkonjić prelazi na Učiteljski fakultet a na njegovo mjesto dolazi Neda Lesar koja posao višeg savjetnika obavlja i danas. Boško Jagodić je otišao u redovnu mirovinu a na mjesto savjetnice za osnovne škole dolazi Mirjana Muštra. Kolegica Muštra se ubrzo vraća u školu a upražnjeno mjesto popunjava Sandra Madžar. No i ona uskoro napušta Agenciju i odlazi u školu. Kao vanjske suradnice zbog opsega posla angažirane su Mirjana Muštra i Suzana Barnaki ali (vjerojatno zbog štednje) taj im se status prekida i sav posao (za 12 županija) obavlja Anica Kovač. I da zaključimo priču: Prije kraćeg vremena, u studenom prošle godine, na poslovima više savjetnice za matematiku za osnovne škole u Središnjem uredu u Zagrebu počela je raditi Draženka Kovačević.

Posao savjetnika složen je i zahtjevan. Uključuje stručnu spremnost, organizacijske sposobnosti, vrline koje zahtijeva neposredan odnos s ljudima. Uz savjetnički posao ide i mukotrpan "terenski rad" što implicira između ostalog i neuredno radno vrijeme. Svaka od dviju savjetnica u Središnjem uredu pokriva 12 županija (jedna za osnovno, druga za srednje školstvo). A osobni dohodak? Smijem li reći koliki je? Možda bi bilo dovoljno navesti samo toliko da je bitno manji od osobnog dohotka učitelja savjetnika. Ima li smisla nastaviti? Ne vjerujem.

Srdačno vaš,

Branimir Dakić

  • Nema komentara.

Komentiraj: