Četvrtak, 13. 04. 2017. 13:04

Motivacija kao inspiracija

by Dubravka Glasnović Gracin

Dragi čitatelji,

prije par godina jedna me kolegica zamolila da pomognem njezinoj kćeri oko zadaće iz matematike. To je bila neobična molba, s obzirom na to da je djevojčica tada pohađala samo 4. razred osnovne škole. Uz to, njezina majka ima fakultetsku diplomu, doduše, društveno-humanističkog smjera, ali to je i više nego dovoljno za rekonstrukciju postupka pisanog dijeljenja uz upute u udžbeniku. Na moje pitanje ne bi li ipak ona pomogla kćeri jer se tu sigurno može i sama snaći, majka mi je odgovorila: "Mi ti nismo za tjelesni i matematiku." Tu je, uz sebe, mislila i na svoju kćer, a može biti i na ostale ukućane. Tijekom rada s djevojčicom primijetila sam da je djevojčica vrlo bistra, ima izvrstan "kliker", marljiva je i točna. Ne znam za tjelesni, ali ona definitivno jest za matematiku. Pohvalila sam je, ali je djevojčica bila uvjerena da joj matematika ne ide. To je bilo neobično, jer učenici uvijek dobro reagiraju na pohvalu o matematici. U cijeloj priči najzanimljivija mi je ta rečenica "Mi ti nismo za matematiku" i često se je sjetim u raznim prilikama. Što ta rečenica znači? Ona znači da je majka imala loše iskustvo s matematikom u gimnaziji i da to svoje loše iskustvo projicira sada i na stavove svog djeteta iz razredne nastave kojem se nastava matematike još nije ni imala priliku zamjeriti. Nema veze što je djevojčica izvrsna u umjetnosti i jeziku, ali mora li to značiti automatski da "nije za matematiku i tjelesni"? Ovaj je primjer samo konkretizacija rezultata brojnih studija o ogromnom utjecaju okoline na stavove učenika prema matematici, na njihovo samopouzdanje i postignuća.

Dragi čitatelji, kao što ste i sami iskusili, učenici su različito motivirani za matematiku. Neki već dolaze s visokom unutrašnjom motivacijom, a neki je uopće nemaju. Osim drugih faktora, za neke demotivacije su nažalost krivi nastavnici, a za neke roditelji. U gomili prijedloga kako povećati motivaciju, svidio mi se jedan koji kaže: budite strastveni u poučavanju matematike jer kad učenici osjete žar kod nastavnika ili roditelja, to kao motor potiče njihovu motivaciju za učenjem.

Ovaj broj MiŠ-a kroz članke upravo naglašava ideje vezane uz motivaciju u nastavi matematike. Tekst kolegica Sarić i Penzar "Što možemo učiniti kako bismo motivirali učenike" govori o autentičnom iskustvu iz razreda na ovu temu. U prikazanim projektima kolegica Kadić i Potočki zrcali se motivacija njihovih učenika i poveznica matematike s okruženjem u kojem žive. Kolega Goran Trupčević prikazuje osobno iskustvo traganja za aktivnostima kroz upotrebu slika u matematičkim zadatcima, a kolegica Babić iz Splita prikazuje zanimljiv i poticajan matematički igrokaz koji je uprizorila sa svojim osmašima. I ostali tekstovi se, direktno ili indirektno, vežu uz motivaciju u nastavi matematike. S obzirom na to da učenici nisu jedini kojima nedostaje motivacije, već je ponekad nedostaje i nastavnicima (posebice kako se bliži kraj školske godine), neka ovaj MiŠ čitateljima bude injekcija dobrih ideja i nadahnuća za vlastitu nastavu.

Srdačno,

Dubravka Glasnović Gracin

(Uvodnik MiŠ-a broj 89)

  • Nema komentara.

Komentiraj: