Sastavljate li sami matematičke zadatke?
Dragi čitatelji,
danas kad su nam dostupne informacije svakakve vrste, nude nam se i brojni izvori matematičkih zadataka. Specijalizirani web-portali, osobne web-stranice, digitalni udžbenici, mogućnosti raznih kanala za komunikaciju osoba iste struke, društvene mreže itd. omogućuju nastavnicima preuzimanje različitih matematičkih zadataka. U toj paleti možemo naići na zaista mnogo izvrsnih i izazovnih primjera te ih iskoristiti u nastavi, ali ima tu i onih nemaštovitih te loše postavljenih zadataka kakve treba izbjegavati. No postavlja se pitanje je li u tom novom dobu dostupnosti zadataka umanjena zadaća nastavnika da sam sastavlja zadatke. Uostalom, ima li uopće potrebe sastavljati matematičke zadatke uz toliko izvora? Zašto da "izmišljamo toplu vodu" kad je to netko sigurno već smislio? Gubi li se pomalo uloga nastavnika kao sastavljača zadataka? Ako da, gubi li na taj način nastavnik matematike jedan važan dio svog identiteta i profesije?
Naime, sastavljanjem zadataka nastavnik se na drukčiji, aktivniji i dublji način uključuje u interakciju sa sadržajem i didaktičkim elementima tih zadatka, nego u situaciji u kojoj samo odabire zadatke iz drugih izvora. Naravno da su iskustva drugih kolega važna i te izvore ne treba preskočiti. Uloga nastavnika danas bi bila: pregledati izvore, pogledati što i kako rade drugi, preuzeti ono što mu se sviđa i preraditi ono što misli da treba (uz navođenje izvora), ali ne zaboraviti sastaviti i pokoji svoj zadatak, pogotovo ako misli da nešto nedostaje.
U prošlom broju MiŠ-a prikazali smo nekim primjerima kako se učitelji i nastavnici matematike snalaze u vremenu pandemije s online nastavom, pa između ostaloga i sastavljajući personalizirane zadatke za učenike. Možemo reći da je novo vrijeme potaknulo nastavnike na sastavljanje novih vrsta zadataka. Ovu problematiku nastavljamo razmatrati i u ovom broju, najprije u članku kolegice Sandre Ježić, a zatim i u članku kolegice Tomašković jer je autorica sve zadatke o jabukama sama sastavila, uz korištenje brojne literature. Uostalom, u ove nam zimske dane dobro dođe malo vitamina kojima jabuke obiluju.
U ovom broju MiŠ-a pročitajte i brojne druge zanimljive tekstove, a izdvojit ćemo članak prof. dr. sc. Nevena Elezovića koji vas vodi u svijet trohoida. Tim je krivuljama posvećen i Panoptikum ovog broja MiŠ-a.
Na kraju, poseban pozdrav šaljemo kolegama s Banovine koji su u razornom potresu ostali bez svojih domova i škola. Mnogi od njih vjerojatno još dosta vremena neće uživo vidjeti svoje učenike. Dragi kolege, mislimo na vas i želimo vam skoru normalizaciju uvjeta za izvođenje kvalitetne nastave.
Srdačno,
Dubravka Glasnovic Gracin
(Uvodnik MiŠ-a broj 108)
Komentiraj: