Okupljanje je početak. Držati se zajedno je napredak. Zajednički rad je uspjeh.
(Henry Ford)
Što raditi (s učenicima) u Karlovcu?
Grad na četiri rijeke je grad po mjeri svakog čovjeka. Blizina Zagreba na sjeveru i Primorske Hrvatske na jugu čine ga vrlo atraktivnim za život. Osim četiri rijeke Karlovac je grad parkova i mirnog života. Uz Stari grad Dubovac i razne muzeje važno je spomenuti i ,,Aquatiku” – jedini slatkovodni akvarij u ovom dijelu Europe s čak 25 akvarijskih bazena. Odnedavno je u gradu otvoren interpretacijsko-motivacijski centar ,,Nikola Tesla Experience Center” koji vas u osam tematskih cjelina vodi od odrastanja Tesle u malom ličkom mjestu, preko školovanja u Karlovcu gdje se zainteresirao za elektricitet zahvaljujući svom profesoru fizike Martinu Sekuliću, do odlaska u New York gdje stječe svjetsku slavu revolucionarnim izumima. Što grad Karlovac nudi mladim matematičarima i STEM-ovcima? Zajednica Tehničke kulture Karlovac ima mnogo aktivnosti kojima pridonosi razvoju STEM aktivnosti u Karlovcu, ali s njima sve počinje i završava. Htjeli smo stoga našim učenicima pružiti mogućnosti kakve imaju njihovi vršnjaci u drugim dijelovima Hrvatske pa smo započele provoditi aktivnosti s ciljem popularizacije matematike i STEM područja.
nauMATiKA
Od 2017. godine u Osnovnoj školi Grabrik održavaju se aktivnosti vezane za popularizaciju matematike. Kroz matematičke subote i različite radionice učenici su imali priliku susresti se s matematikom na zabavniji način od onoga u učionici. Kako bismo ih potaknuli na timski rad, počeli smo s organizacijom ekipnih natjecanja. Zadnje dvije godine naše natjecanje doživjelo je preobrazbu i sada je namijenjeno svim učenicima od 4. razreda osnovne do 4. razreda srednje škole.
Učenici se natječu u timovima od 4 učenika, u ukupno 5 kategorija. U kategoriji Vrančićevi padobranci natječu se učenici 4. razreda osnovne škole, u kategoriji Rimčeve jurilice učenici 5. i 6. razreda, a u kategoriji Penkalina piskarala učenici 7. i 8. razreda, po dva učenika nižeg i dva učenika višeg razreda. Srednjoškolci se natječu u kategoriji Teslini generatori (za učenike s 3 i manje sati matematike tjedno) i Začini tete Bartl (za učenike s 4 i više sati matematike tjedno). Učenici u 90 minuta rješavaju 36 zadataka, podijeljenih u 3 razine za 2, 4 i 6 bodova.
Među našim učenicima natjecanje je postalo vrlo popularno. Najviše nas veseli da su rezultati natjecanja uvijek u drugom planu. Učenici zajedno rješavaju zadatke u subotnje jutro, vesele se zajedničkom uspjehu i uživaju u timskom radu.
stemKA
Vrlo često za grad Karlovac kažemo da je Grad susreta. Zbog sjajnog položaja dovoljno je blizu i onima sa sjevera i onima s juga. Smatrale smo da to treba iskoristiti organizacijom STEM konferencije.
Tako je 5. i 6. svibnja 2023., u organizaciji OŠ Grabrik, Gimnazije Karlovac, Veleučilišta u Karlovcu i Aquatike održana 1. STEM konferencija stemKA. Brojne aktivnosti održane su u prostoru Aquatike, Gimnazije Karlovac i Veleučilišta u Karlovcu.
O uspješnosti održane konferencije najbolje govore brojke: više od 350 sudionika i to ne samo prosvjetnih radnika iz čitave obrazovne vertikale, već i građana koje su privukle zanimljive teme, osamdesetak učenika iz Medicinske škole Karlovac, Šumarske škole Karlovac i Gimnazije Karlovac koji su konferenciji prisustvovali sa svojim nastavnicima, 48 predavača što uživo, što online ili predstavljanjem plakata, 12 pozvanih govornika koji su svojim znanstvenim disciplinama pokrili čitavo područje STEM-a, a i šire, 3 države iz kojih dolaze predavači što joj daje i međunarodni karakter. Sve u svemu, bila su ovo 2 dana puna pozitivne energije.
Brojni pozitivni komentari mogli su se čuti s pozornice Veleučilišta na kojoj je u petak, 5. svibnja 2023. u Atriju Znanja konferenciju otvorio prvi rektor Veleučilišta u Karlovcu prof. dr. sc. Mirko Butković s porukom kako je velika stvar ovakvu konferenciju organizirati baš u Karlovcu, gradu u kojem je Nikola Tesla postao Tesla, gradu iz kojeg dolazi jedan Albert Gajšak – Einstein svoje generacije. Na tragu ideje čitave konferencije citirao je Aristotela i rekao da ako ne naučimo praviti cipele, hodat ćemo bosi. Ako ne stvorimo učitelje, ostat ćemo bez Atene.
Boris Jokić poručio je da su nastavnici iznimni potencijal u hrvatskim školama, a Blaženka Divjak istaknula je kako su upravo nastavnici i učitelji nezamjenjivi dio društva u kojem je obrazovanje ono bitno, čak i ono društvo koje polako u svakodnevicu uvodi korištenje umjetne inteligencije, ne smije zapostaviti žive nastavnike. Albert Gajšak naglasio je kako mu je izuzetno drago što je i on prepoznat kao jedan od najvećih promotora STEM-a, kao osoba koja STEM živi svaki dan. Konferenciji su se pridružili i fizičari Saša Ceci koji je predstavio svoj Blesimetar IV, Toni Šćulac koji je govorio o Higgsovom bozonu i Vernesa Smolčić koja je malo približila daleke galaksije, potom Marin Trošelj koji je govorio o budućnosti obrazovanja i rekao da u školi moramo prestati stalno davati odgovore, već moramo postavljati više pitanja, Zrinka Mesić koja je predstavila mogućnosti istraživanja na daljinu, Jelena Nakić koja je predstavila natjecanje Dabar i uvijek zanimljivi Korado Korlević koji je ustvrdio da napredujemo prema novom društvu snova, ne baš najljepšem mjestu, ali svakako mjestu na kojem su znanje i trud na cijeni.
Brojni su nam kolege i kolegice na 50-ak primjera dobre prakse pokazali kako nastava iz Biologije, Fizike, Informatike, Matematike, Prirode, Prirode i društva, Tehničke kulture, Robotike, Računalstva i sličnih predmeta u školama nije nimalo suhoparna, već sasvim primjenjiva, životna i itekako aktualna. Posebno smo ponosni i na suradnju s odgojiteljicama u vrtiću.
Uz predavanja pozvanih govornika i primjere iz prakse konferenciju je upotpunilo sudjelovanje Doriana Božičevića, glavnog tajnika Hrvatskog astronomskog saveza koji je uz sjajno izlaganje o astronomiji organizirao i gledanje Sunca i Mjeseca. Jednako su kvaliteti pridonijele i naše Županijske snage GLOBE-ovaca koji su predstavili svoj rad, kao i radionice koje su organizirali i proveli sjajni Magda Topić i Petar Čuček iz Astronomskog društva Višnjan i Danijela Šmajgl iz App&Tech Consultinga.
U panel-raspravi je STEM obrazovanje dobilo, nažalost, tek prolaznu ocjenu i odaslana je poruka kako je zajednički nazivnik kvalitetnog obrazovanja poštovanje koje društvo duguje nastavnicima, ne samo STEM predmeta nego i svih ostalih.
Što dalje?
Iznimno smo ponosni i na natjecanje i na STEM konferenciju. Sljedeće godine nastavljamo dalje. U travnju 2024. očekuje nas još jedna nauMATiKA, a u svibnju iste godine još jedna konferencija. Sve vas pozivamo da nam se pridružite. Dovedite učenike na natjecanje, prošećite ,,Aquatikom” i ,,Nikola Tesla Experience centrom”, posjetite nas na konferenciji i pokažite svoje primjere dobre prakse. Kao što znate, znanje se množi dijeljenjem, zajedno uistinu možemo napraviti promjene za kojima vapi naš obrazovni sustav.