Sažetak: Igru bingo često povezujemo s filmovima u kojima skupina umirovljenika igra ovu igru. Kartice s brojevima, žetoni ili markeri, bubanj s brojevima… No, možemo li igru bingo uspješno uvesti u matematičke učionice? Kreativnom primjenom ove igre učenici mogu rješavati matematičke zadatke i istovremeno se zabavljati. Ovaj članak istražuje kako se društvena igra bingo može transformirati u dinamičan i učinkovit alat za učenje matematike zbog toga što potiče učenike na aktivno sudjelovanje i čini učenje zabavnim i izazovnim.
Ključne riječi: bingo, igra
Prednosti korištenja igre bingo u nastavi matematike
Korištenje igre bingo u nastavi matematike donosi brojne prednosti jer spaja učenje i zabavu, a istovremeno razvija važne vještine kod učenika. Dok igraju, učenici nesvjesno uvježbavaju brzo računanje, poboljšavaju koncentraciju i pažljivo slušanje kako bi pronašli odgovarajuće odgovore. Osim toga, ovakav način rada potiče primjenu različitih stilova učenja – neki učenici bolje pamte brojeve koje čuju, drugima pomaže vizualni prikaz na karticama, dok oni koji vole praktičan rad uživaju u interaktivnom aspektu igre. Upravo zbog toga, bingo može biti vrijedan alat koji olakšava učenje, a istovremeno stvara opuštenu i motivirajuću atmosferu u matematičkoj učionici.

Prilagodba matematičkim sadržajima
Kako bi igra imala pravu obrazovnu vrijednost, ključno je prilagoditi je matematičkim sadržajima. Umjesto da učenici samo nasumično iscrtavaju brojeve, bingo se može osmisliti na način da svako polje na kartici sadrži matematički zadatak, a rješenja se izgovaraju ili prikazuju na ploči. Tako učenici ne samo da sudjeluju u igri, već aktivno razmišljaju i računaju kako bi pronašli točne odgovore. Ovisno o uzrastu i gradivu, na karticama se mogu nalaziti geometrijski pojmovi, decimalni brojevi, razlomci, jednadžbe… Na taj način bingo postaje prilagodljiv različitim razinama znanja i omogućuje učenicima ponoviti ili proširiti svoje matematičke vještine igrajući igru.


Organizacija i provođenje igre
Potrebno je pažljivo osmisliti pravila i način provođenja igre. Može se organizirati kao individualna aktivnost, ali i kao timska igra koja potiče suradnju i komunikaciju među učenicima. Učitelji imaju slobodu prilagoditi igru svojim potrebama – mogu unaprijed pripremiti kartice s matematičkim zadatcima ili upotrijebiti već gotove predloške. Korištenje plastificiranih kartica omogućuje višekratnu upotrebu, čime se olakšava priprema i osigurava dugotrajan nastavak korištenja. Osim toga, matematički bingo može poslužiti i kao dijagnostički alat – promatranjem kako učenici rješavaju zadatke učitelj može brzo uočiti koja područja zahtijevaju dodatno objašnjenje.
U nastavku donosimo primjere iz učionice koji pokazuju kako se ova jednostavna igra može pretvoriti u moćan alat za učenje matematike.

Primjeri uspješne primjene
Peti razred: Redoslijed računskih radnji
Za učenike je pripremljeno 20 zadataka koji su raspoređeni u tablici. Učenici svoja rješenja upisuju u zadnji stupac tablice. Na papiru se nalaze dvije tablice s 9 polja (3×3) i jedna sa 16 polja (4×4). Rješenja svih zadataka nalaze se u aplikaciji Wordwall (kolo sreće).
Nakon što učenici riješe sve zadatke, biraju svojih 9 rješenja i upisuju ih u prvu tablicu. Ako se učenici nikada nisu susreli s igrom bingo, važno je objasniti pravila kako bi svima bila jasna. Na pametnom ekranu projiciramo kolo sreće i izvlačimo brojeve. Učitelj treba izvučene brojeve upisati na svoju kontrolnu listu.
Prvi učenik koji zaokruži (prekriži) 3 rješenja u nizu (vodoravno, okomito ili dijagonalno) uzvikuje: “Bingo!” Nakon što se provjere rješenja, simbolično nagradimo učenika, primjerice slatkišima. Istu proceduru ponovimo s drugom i trećom tablicom, ovisno o vremenu koje imamo na raspolaganju.


Peti razred: Rastav broja na proste faktore
Za učenike pripremimo nastavne listiće sa sljedećim zadatkom: Sljedeće brojeve rastavi na proste faktore i, ako je moguće, zapiši rastave uz pomoć potencija: 12, 20, 24, 28, 30, 36, 40, 45, 48, 54, 63, 84, 88, 90, 100, 108.
Učenici zatim nasumičnim redom upisuju rastave brojeva na svoje bingo kartice. Nakon što popune kartice, postupamo kao u prethodnom primjeru. Na pametnom ekranu projiciramo kolo sreće i izvlačimo brojeve. Učitelj upisuje izvučene brojeve na svoju kontrolnu listu. Prvi učenik koji zaokruži (prekriži) 4 rješenja u nizu (vodoravno, okomito ili dijagonalno) uzvikuje: “Bingo!” Nakon provjere rješenja simbolično nagradimo učenika.
Peti razred: Povezivanje slikovnog i brojčanog zapisa razlomka
Za učenike pripremimo bingo kartice sa slikovnim zapisom razlomka (izvor: https://worksheets.site/fractions-bingo.html ). Na pametnom ekranu projiciramo kolo sreće i izvlačimo brojeve, tj. brojčani zapis razlomka koji učenici trebaju povezati sa slikovnim zapisom na svojoj kartici. Učitelj upisuje izvučene brojeve na svoju kontrolnu listu. Prvi učenik koji zaokruži (prekriži) 5 rješenja u nizu (vodoravno, okomito ili dijagonalno) uzvikuje: “Bingo!” Na kartici ovaj put imamo u sredini jedno slobodno polje koje mijenja broj. Nakon provjere rješenja simbolično nagradimo učenika.

Igra bingo vrlo je pogodna za uvježbavanje različitih sadržaja s razlomcima pa možete iskoristiti i inačice koje su dostupne online https://www.interactive-maths.com/fraction-arithmetic-qqi-bingo.html#google_vignette, ili npr. https://www.abcya.com/games/equivalent-fractions-bingo. Računanje s prirodnim brojevima/cijelim brojevima možemo pronaći na poveznici https://www.transum.org/software/SW/Bingo/
Šesti razred: Računanje s cijelim brojevima
U ovom slučaju učenici zadani predložak izrađen u alatu Google tablice kopiraju u svoj korisnički račun. Učenici biraju jednu od 10 bingo kartica. Nakon što riješe zadatak, pojavit će se slika. Učenici će povući i ispustiti žeton kako bi prekrili tu sliku na svojoj bingo kartici. Pobjeđuje onaj tko prvi žetonima prekrije 5 slika u nizu.

Šesti razred/sedmi razred: Rješavanje linearnih jednadžbi s jednom nepoznanicom
Za učenike pripremimo nastavne listiće sa sljedećim zadatkom: Nacrtajte si bingo karticu 3×3. Pogledajte popis rješenja različitih jednadžbi u nastavku. Odaberite bilo koji od odgovora koji želite na ovom popisu kako biste popunili svoju bingo karticu. Odabrane odgovore, ne možete promijeniti. Nakon što ispunite svoju karticu, spremni ste za igru!
Učenicima dajemo 16 brojeva.
Iz virtualnog bubnja izvlačimo kuglice sa zadatcima. Nakon što učenici riješe linearnu jednadžbu s jednom nepoznanicom, provjeravaju je li rješenje na njihovoj bingo kartici.

Zaključak
Matematički bingo nije samo zabavna aktivnost, već i vrijedan obrazovni alat koji učenicima omogućuje da igrajući igru razvijaju svoje matematičke vještine. Njegova prilagodljivost različitim nastavnim sadržajima čini ga korisnim dodatkom tradicionalnim metodama podučavanja, dok dinamičnost i interaktivnost povećavaju angažman učenika. Kada se pravilno osmisli, bingo ne samo da olakšava usvajanje gradiva, već potiče i pozitivan stav prema matematici, čineći je manje apstraktnom i bližom svakodnevnom životu.