U ulozi nastavnika često se susretnemo s nestandardnim načinima rješavanja nekog zadatka, pri čemu ponekad na prvi pogled uopće nije jasno je li dani postupak korektan. Iz gradiva četvrtog razreda srednje škole izabrali smo dva takva zadatka.
ZADATAK 1.
Napiši jednadžbu tangente u točki
Učenik je zadatak riješio na ovaj način:

Riješimo zadatak na uobičajeni način, tj. primjenjujući poznatu činjenicu prema kojoj je tangenta na graf funkcije
Može li se opravdati ispravnost učenikova rješenja?
Proučimo opću situaciju. Kako bismo opisali učenikov postupak? Zadani je polinom
Prema teoremu o dijeljenju polinoma ostatak je polinom čiji je stupanj manji od stupnja djeljenika. Dakle, postoje polinomi
pri čemu je
Uvrstimo li u tu jednakost broj
Dakle, koeficijent smjera tangente je broj
Kad u
Kao jednadžbu tangente dobili smo upravo polinom
ZADATAK 2.
Odredi točke ekstrema funkcije
Učenik je zadatak riješio na sljedeći način:

Rješavamo li zadatak na standardan način, nakon što se odredi prva derivacija funkcije te stacionarne točke, treba odrediti drugu derivaciju funkcije te ispitati predznak druge derivacije u stacionarnim točkama.
Dakle, prvi dio zadatka učenik je dobro riješio: stacionarne su točke
Dakle, dobili smo isto rješenje koje je dobio i učenik. Postavlja se pitanje je li postupak učenikovog rješavanja korektan?
Pogledajmo kako bi se riješio ovaj zadatak u općem slučaju. Zadana funkcija je jedna racionalna funkcija, tj.
Kad pogledamo učenikovo rješenje, uočavamo da je on pri kraju zadatka derivirao brojnik prve derivacije i u tu derivaciju uvrstio stacionarne točke te na osnovi predznaka odredio vrstu ekstrema. Dakle, učenikov postupak rješavanja je ispravan.
Napomena. U ovom smo zadatku imali zadanu racionalnu funkciju
Ova dva primjera pokazuju da se u situacijama kad se susrećemo s neuobičajenim načinima rješavanja matematičkog problema, prije olakog odbacivanja tog rješenja kao pogrešnog, trebamo zapitati je li učenikovo rješenje ipak ispravno iako nestandardno rješenje koje proistječe iz metode koju tijekom redovne nastave nismo razmatrali kao moguću strategiju rješavanja tog matematičkog zadatka.