Čitateljima časopisa Matematika i škola dobro je poznat profesor Josip Sliško, autor brojnih i rado čitanih članaka u MiŠ-u. Njegovi se tekstovi uvijek bave detaljnim prikazom nekog zanimljivog problema, tražeći povijesne korijene u starim knjigama, ali i dajući metodičke prikaze njihovog rješavanja. I to uvijek na vrlo pristupačan i metodičan način.
Stoga nije čudo da se autor ovog puta odlučio za logičan sljedeći korak – ući još dublje i šire u jednu od poznatih mu tema te napisati knjigu iz područja zabavne matematike. Radi se o zadatcima sa šibicama, temi koju vole sve generacije.
Točnije, napisao je komplet koji se sastoji od dviju knjiga. Malim rješavačima namijenjena je knjižica „Zagonetke sa šibicama – zbirka zadataka za djecu“ u kojoj se nalazi 208 zagonetaka sa šibicama koje su podijeljene u 52 poglavlja (tjedna), pri čemu u svakom tjednu ima 4 zadatka. Ta četiri zadatka uvijek prate istu strukturu: dva zadatka s jednakostima iz aritmetike (koristeći se rimskim ili arapskim brojkama), a dva iz geometrije (koristeći se najčešćim geometrijskim likovima složenim od šibica).
Osim zbirke zadataka za djecu (i sve koji se tako osjećaju) autor dodaje i priručnik “Zagonetke sa šibicama – zadatci, upute i rješenja za roditelje i učitelje” u kojem su detaljno i metodički pažljivo opisana rješenja svih zadataka iz knjižice za djecu. Pritom autor često traži i nudi više rješenja dodatno potičući kreativnost rješavača te ukazuje na netočna ili nepotpuna rješenja. Ovaj komplet reflektira bogato autorovo iskustvo i promišljenu sistematičnost u pristupu zadatcima sa šibicama iz više različitih aspekata:
- rješavanje zadataka i problema
- povijesni aspekti pojavljivanja različitih zadataka sa šibicama
- metodički pristupi u rješavanju zadataka sa šibicama
- suočavanje učenika s netočnim i nepotpunim rješenjima
- poticanje učenika kao sastavljača vlastitih zadataka
- poticanje rada s konkretnim materijalom (fizička rotacija, zrcaljenje, translacija) i vježbanje fine motorike
- poticanje mentalne rotacije i vizualne inteligencije te logičkog mišljenja i zaključivanja
Navedeni popis ukazuje na suvremene pristupe u rješavanju i postavljanju zadataka. Stoga se ovim kompletom može koristiti na redovnoj, dopunskoj i dodatnoj nastavi te za izvannastavne aktivnosti i kod kuće. Priručnik sadrži i izvrstan metodički i motivacijski uvod autora, u kojem se naglašava opća važnost matematičkih zagonetki, razloge zašto se odlučio tako detaljno posvetiti upravo zadatcima “sa šibicama” (naravno da ne moraju biti šibice, mogu biti bilo koji predmeti duguljastog oblika, poput štapića i sl.) te kako pomoći djeci u rješavanju ovih zadataka. Uz to, uvod sadrži i metodički vrijedan niz pripremnih aktivnosti za rješavanje zadataka.
U današnjem vremenu digitalnih alata, čestog skretanja pažnje i instantnog učenja, ovaj priručnik nudi korisnu protutežu jer potiče razvoj fine motorike, koncentracije te ustrajnosti u rješavanju problema nudeći zanimljive i motivirajuće zadatke. Upravo je stoga važno da u knjižici sa zadatcima za učenike nema rješenja, već se ona nalaze u priručniku za učitelje i roditelje. Poruka malim i velikim rješavačima glasi: ako ne ide iz prve, pokušaj promisliti još malo, ti to možeš i bez rješenja!